Patsastelua

Ke 23.1.2013

Olen joskus miettinyt sellaisen suomenkielisen sanan merkitystä kuin "patsastella". En silloin mielestäni oikein päässyt selvyyteen sen merkityksestä.

Urbaaniin sanakirjaan on kaksi henkilöä laittanut tuosta sanasta omat ehdotuksensa. Nimimerkki kariku ehdottaa merkitykseksi "ylpeillä" ja nimimerkki Senna "seistä ylpeästi näkyvällä paikalla". Senna on lisännyt sanaan myös esimerkkilauseen: "Hän patsasteli torin kulmalla."

Viime vuosina olen kuitenkin nähnyt Helsingissä ihan konkreettista patsastelua silloin tällöin. Tästä esimerkkinä nyt tässä muutama kuva, jotka otin 18.1.2013 asematunnelissa.

Kuva: © Marja-Leena Kirjonen
Tämä patsastelija osasi myös kätellä ja kättelikin kaikkia, jotka laittoivat kolikon kippoon. Minulla oli sillä kertaa kukkarossa vain pankkikortti, mutta otin kuitenkin kuvan, vaikka kuvan ottaminen ainakin tietysti olisi pitänyt kuitata kolikkopalkkiolla poseeraamisesta.

No,  patsastelija tosiaan huomasi minut ja ojensi minua kohti kouraansa. Minulla ei ollut käsineitä – olin unohtanut ne kotiin – enkä halunnut siksi tarttua tuohon ojennettuun kouraan, jossa oli iso kuluneennäköinen rukkanen. Silloin tuo patsastelija murisi jollain idänsuuntaisella kielellä jotain. Patsastelijat siis puhuvatkin – ovathan ne eläviä patsaita.

Kuva: © Marja-Leena Kirjonen
Kieltämättä minua jäi vähän kaivelemaan, kun kuvauspalkkio jäi patsastelijalle maksamatta.

Kuva: © Marja-Leena Kirjonen
Kovilla pakkasilla, joita Helsingissä on viime aikoina jonkin verran ollut, on hyvä, että patsastelua voi suorittaa muuallakin kuin avoimen taivaan alla tuiskussa ja viimassa.

7 kommenttia:

  1. Heipparallaa :) kyselit tuosta kursorin kipinöinnistä, se onnistuu pienellä koodinpätkällä joka liitetään tuohon blogin oikeaan palkkiin, jos haluat koodin voin laittaa sen vaikka s-postilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mielelläni kuulisin, millä koodilla nuo kipinät syntyvät. Blogissani on Yhteystiedoissa s-postiosoitteeni. Voisittko lähettää minulle tuon koodin sitä kautta, kiitos!

      Poista
    2. Löytyy oikealta palkista!

      Poista
  2. Hih,enpä ole ennen kuullut noin eläväisestä elävästä patsaasta;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harvinaisen eläväinen "elävä patsas" tosiaan!

      Poista
  3. Olipa patsastelia ,hih,hih :)

    VastaaPoista

Tervetuloa lukemaan blogiani! Jätäthän viestin tai kommentin käynnistäsi minua ilahduttamaan! Luen mielelläni ajatuksiasi!

Valitettavasti anonyyminä ei tähän blogiin voi enää kommentoida eli nimettömät kommentit poistetaan. Laita siis kommenttiisi ainakin nimimerkki.

Kiitos kommentista! Palautetta on kiva saada.